vineri, 18 mai 2012

Alfabetul arab si caligrafia


               ALFABETUL ARAB SI CALIGRAFIA   
                                                                                                                   
          Limba araba  face parte din grupul limbilor semite si este mijlocul de exprimare cotidiana pentru sute de milioane de persoane.  Se vorbeste in tarile din nordul Africii  - Mauritania, Algeria Maroc, Tunisia, Libya, Egipt , Sudan, Somalia dar si in Djibouti si Insulele Comore  – in oriental mijlociu respectiv Peninsula Arabica in tari ca Liban, Syria, Iraq, Iordania, Arabia Saudita, Kuwait, Palestina, Bahrain, Qatar, U.A.E., Oman, Yemen dar si in orientul indepartat unde sunt importante comunitati de musulmani.
           Limba araba face parte parte din familia afro-asiatica, ramura semitica care a conservat mult mai multe particularitati ale semitei comune – inclusiv inflexiunea – decat ebraica sau celelalte limbi surori (asiro-babiloniana, aramaica, sud-araba, etiopiana sau feniciana), care sunt de fapt dialecte desprinse dintr-o limba comuna si anume URSEMITISCH.
          Alfabetul arab isi are originea in alfabetul nord-semitic si este derivat dintr-o forma cursiva a alfabetului Nabateean, derivat la randul sau din cel Aramaic – din care prin intermediul fenician s-au dezvoltat si alfabetele europene (grec, latin si chirilic). Fenicienii au fost primii care au folosit o scriere exclusiv alfabetica, inspirata din hieroglifele egiptene.  Dar dupa cum spun specialistii din domeniu intre cele doua scrieri – cea egiptena hieroglifica si cea feniciana alfabetica exista o bresa umpluta astazi de descoperirea scrierii sinaitice.  Semitii sinaitici au preluat de ex. hieroglifa pentru “cap de bou” – fara a tine seama de pronuntia egipteana – si au numit-o “cap de bou” in propria limba adica – ‘aleph – care a devenit mai tarziu litera ” ‘alif” in alfabetul limbii arabe de astazi. Apoi pe principiul acronimiei[i], au folosit acest semn pentru sunetul “a”.  Acelasi lucru au facut si in cazul semnului care nota cuvantul “casa” numindu-l “beth” si utilizandu-l pentru sunetul “b” s.a.m.d..  Asadar originea sinaitica a alfabetului explica modul in care a putut fi transmis, pe de o patre in Arabia de Sud, unde s-a dezvoltat independent si era utilizat de mineeni probabil inca din anul 1200 i.e.n., si pe de alta parte modul in care a ajuns in nord, pe tarmul fenicienilor. Alfabetul a urmat calea comertului cu turcoaz, vandut de arabi fenicienilor, tot asa cum ulterior a urmat cale comertului dintre fenicieni si greci, pentru a da nastere tuturor alfabetelor europene. Inscriptiile descoperite in zona  Safa din Hawran care dateaza cel putin din anul 100 e.n. ca si inscriptiile dedanite si lihyanite de la  al-‘Ula, din nordul Hijazului din sec. VII – III i.e.n – in asa numita PROTOARABA – precum si scrierile  tamudice din aceeasi regiune , in special din al-Higr si Tayma ( din sec. Vi.e.n – IV e.n. ) stau marturie despre unele sisteme derivate din alfabetul sud-arab, dar limba tuturor acestor inscriptii este araba de nord, doar putin diferita de araba clasica. In peninsula Sinai, locul in care au fost  primite  “cele 10 porunci”, s-au descoperit poate cele mai vechi inscriptii alfabetice ce provin de la Sarabit al-Hadim si dateaza aproximativ din anul 1850 i.e.n , fiind anterioare cu aproape opt secole inscriptiei lui Hiram de la Gubayl (anticul Gebal), descoperita de Montet si considerate una dintre cele mai vechi inscriptii feniciene,  care sunt pastrate la muzeul din Cairo.  O alta inscriptie veche si foarte importanta care provine de la al- Namara, din estul Hawramului, si care dateaza din anul 328 e.n. este epitaful de pe mormantul  lui Imru' al-Qais, rege lahmid din Hira, dar si un mare poet. Scrierea utilizata in acest epitaf este o versiune a caracterelor nabateene, cu multe elemente de tranzitie spre ulterioara scriere nord-araba, in special in ceea ce priveste legatura dintre litere.  Revenind la scrierea cursiva nabateeana , aceasta a fost folosita incepand cu sec. al-III-lea e.n.  pentru notarea limbii nord-arabe, araba Coranului si araba moderna. Mai exact, aceasta devine scrierea rotunjita Nashi, spre deosebire de scrierea unghiulara numita Kufi (kufica) – scriere care poarta numele orasului Kufa ( desi apare inaintea intemeierii orasului Kufa) – scriere utilizata pentru primele documente oficiale, pentru  monumente si monede dar aproape in exclusivitate pentru scrierea Coranului. Incepand cu sec. IV si V e.n. acest alfabet este folosit de toate triburile arabe de la Hirah si ‘Anbar, el patrunzand si in Higaz, inclusiv la tribul Qurays – tribul Profetului Mohamad – unde a fost introdus de catre Harb bin ‘Umayyah.  Liniile rectilinii (al-musnad) reflecta un proces indelungat de dezvoltare. Acest alfabet, asemenea altor sisteme semite de scriere ,  era compus numai din consoane 29 la numar, cu o scriere de la dreapta la stanga.  Alfabetul arab s-a dezvoltat cu precadere, incepand cu sec al-VII-lea, odata cu fixarea in scris a textului sacru al religiei islamice, Coranul. Intr-o prima faza, textul Coranului a fost notat intr-un ductus consonatic, defectiv, in care acelasi semn graphic reprezenta mai multe consoane, iar vocalele scurte nu erau marcate, ceea ce ingreuna lectura si chiar intelegerea textului. Ca urmare a acestui lucru , ‘Abu-l-‘Aswad ad-Du’ali (m. 688) a introdus un sistem construit din puncte colorate, prin care se indicau vocalele scurte. Catre anul 700, Califul ‘umayyad  ‘Abdu-l-Malik, porunceste sa fie facuta diferentierea consoanelor in scris.  Asa ca Al-Halil bin ‘Ahmad al-Farahidi (m. 786) a inlocuit sistemul de notare a vocalelor scurte folosit de ‘Abu-l-‘Aswad ad-Du’ali, printr-un alt system ce cuprinde sase semen:
Trei pentru vocale scurte:
-          Fatha  pentru “a”                       
-          Damma pentru “u                    
-          Karsa pentru “i”.                        
Unul pentru a indica absenta vocalei dupa o consoana:
-          Sukun                           
Unul pentru a indica prelungirea vocalei “a”;
-          Madda                            
Unul pentru dublarea consoanei:
-          Sadda                 
Acest sistem s-a impus in mod exclusiv din sec. XI si este folosit si astazi.
           Comparativ cu alfabetul latin, alfabetul arab nu are litere mari ( majuscule), dar nici mici (minuscule) . Nu exista litere specific de tipar ori de mana, ci numai stiluri de scriere diferite. In schimb, deoarece literele se leaga intre ele, cu cateva exceptii ( si acestea sunt literele waw, z, r, d, dh,alif), au forme diferite in functie de relatia lor cu celelalte litere din compozitia cuvantului.  Practic literele arabe au patru forme de scriere  - litera izolata, litera de inceput de cuvant, litera mediala si litera finala.
            Coranul este singura “carte” total vocalizata pentru a evita erorile de citire. De asemenea mai sunt vocalizate si cartile destinate invaratii limbii arabe de catre straini, abecedarele, si Biblia. In textele obisnuite vocalele scurte nu apar decat atunci cand este necesar pentru a evita confuziile de citire intre cuvintele care au acelasi schelet consonatic, dar se diferentiaza prin vocale.
             Alfabetul arab, cu unele adaptari, se foloseste, fie in exclusivitate, fie in paralel cu alte alfabete si pentru notarea altor limbi din Asia precum persana(farsi), kurda, pashto, urdu, malaeza, dar si a unor limbi din Africa precum swahili, hausa sau berbera. Printre alte limbi care au folosit alfabetul arab sa mai amintim si turco-osmana pana in 1928 si azera pana in 1924.

CALIGRAFIA      ARABA
          Caligrafia Islamica este practica artistica a scrisului de mana si forma principala de expresie a esteticii in culturile islamice, in special in contextul religios. Este o arta aparuta in sec. islamice al-II-lea sau al – III-lea, devenind in scurt timp cea mai apreciata si prestigioasa arta, care consimtita de Coran (68:1, 96:4) isi propune sa perpetueze cuvantul lui Dumnezeu, avand un rol important in evolutia limbii arabe.
           Caligrafia araba nu s-a demodat asa cum s-a intamplat cu caligrafia europeana, ci este inca socotita de catre arabi ca fiind o forma majora de arta,  caligrafii fiind foarte respectati in societate.
al-Rayhani (m.834)este considerat unul dintre parintii caligrafiei arabe, care a trait in timpul lui al- Ma'mun si care a creat stilul care ii poarta numele, ibn-Muqla (886-940), vizirul abbasid  caruia califul al-Raadi i-a taiat mana dreapta, dar care a continuat sa scrie elegant cu mana stanga, sau chiar legandu-si condeiul de ciotul mainii drepte si ibn-al-Bawwab. (m.1022 sau 1032) fiul usierului salii de audiere a petitiilor de la Bagdad si inventatorul stilului muhaqqaqi. Alt reprezentant de seama a fost Yaqut al-Musta'simi , caligraful ultimului calif abbasid. Stilul yaquti ii poarta numele.
              Caligrafia araba, persana si otomana se asociaza cu motive abstracte pe peretii si plafonul moscheilor, dar si pe hartie. Deasemenea i se da si forma concreta cum ar fi cea a unei plante, a unui animal sau a unei corabii.



Stiluri de caligrafie geometrice
In caligrafia araba sunt cunoscute doua  stiluri :
1.      Stilul Kufiun stil mai curat, geometric cu un ritm vizibil si accentuat pe liniile orizontale, vocalele fiind marcate uneori cu puncte rosii si consoanele sunt evidentiate prin linii scurte pentru a face textul mai usor de citit. Acest stil mai apare sip e monezile vechi.
2.      Stilul Maghribi in variant Andaluza este un stil mai rigid al stilului Kufi, cu mai multe linii curbe.
Substiluri de caligrafie geometrica:
·         Stilul Kufi inflorat- cu litere geomrtrice associate cu elemente stilistica vegetale;
·         Stilul Kufi geometric – cu litere asezate in forme geometrice complexe, bi-dimensionale, scopul fiind decoratiunea si nu cititul.
  Stiluri de caligrafie cursive
   In caligrafia cursiva deosebim sase stiluri:
1.      Stilul  Naskh  -   aparut in sec. X , mai usor de scris si de citit, folosita in corespondenta;
2.      Stilul  Ulu  -   stil monumental si energic cu vertical prelungite folosit de mameluci de-a lungul sec. XIV – XV. Mai este folosit si azi in Turcia, dar intr-o forma mai transformata si rafinata.
3.      Stilul   Tawqi' -  aparut in timpul califatului abbasid si folosit pentru semnarea actelor oficiale, prezentand vertical prelungite si curbe lrgi ce depasesc linia de scris, rar  folosit;
4.       Stilul   Rigani  -  o versiune in miniature a stilului  …………………… . Este o scriere folosita des si in ziua de azi.
5.      Stilul  Mudaqqaqi  -   o scriere ampla, alerta,cu terminatiile literelor prelungite, iar curbele subliniaza textul;
6.      Stilul  Ki'ani  -  o versiune in miniature a stilului mudaqqaq.
                                
       Incepand cu sec XIV sunt folosite si alte stiluri cursive pe teritoriile otomane si persane cum ar fi Nasta'liq,Shikasteh, Diwani, Diwani al-Jali, Bihari si Ruq'ah. 
                                                                                                                                                                                                                           Cele sase stiluri de scrieri  cursive (al-aqlam as-sitteh ) au fost introduse de ibn Muqla             
(m.939) si ulterior rafinate de succesorii sai ibn al-Bawwab (m.1022) si Yaqut al-Muctacsimi (m.1298)


Instrumente si suporturi grafice
     Instrumentul traditional este   qalemul  facut din bambus sau trestie uscata.  Mai tarziu apare, sub infuenta chineza , peria din par de cal.
      Cerneala este colorata si aleasa astfel incat intensitatea ei sa poata varia diferit creeind un efect dinamic.
       Suporturile cele mai utilizate erau papirusul si pergamentul, dar o data cu aparitia hartiei s-a produs o adevarata revolutie a caligrafiei, iar mai tarziu apare caligrafia pe material textile.
        Pe langa caligrafie s-au mai dezvoltat in relatie directa cu cartea sfanta si alte arte precum ornamentarea colorata, inluminura, legarea cartilor. La sfarsitul perioadei abbaside apare si arta decorarii  cartilor si a inluminarii Coranului, care va cunoaste o perioada de glorie in timpul selgiukizilor si a mamelucilor. Poleitorul (                              ) era aproape la fel de apreciat ca un caligraf. Aplicata initial pe paginile Coranului, aceasta arta s-a extins apoi si asupra manuscriselor profane.
       Caligrafia este astazi poate singura arta care are atat creatori crestini cat si musulmani la Cairo, Beirut, Damasc si Istanbul.

                                                         



                           
[i] Acronimie= procedeu de formare a cuvintelor prin abrevieri








Qalemul                              
instrument de                
scris din
bambus

                                                                         







 Qalemul din trestie
      uscata
                                         


 Modele de scriere caligrafica cursiva in forma de animale si fructe     


        

                                                                              
     
     


    
Model de scriere geometrica incadrata intr-un romb in stilul Kufi 





 Model de scriere caligrafica stilul Ta’liq     




 
Model de scriere stilul Diwani         



 

 
Model de scriere stilul Ruq’ah   (foaie)




               
Diverse lucrari caligrafice;

                         



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu